„Storie Alfa Romeo“: prví majstri sveta formuly 1

Alfetta 158

Alfetta z roku 1938 bola technologickým skvostom. Osemvalcový radový motor s jednostupňovým kompresorom a trojkomorovým karburátorom bol výkonný pre okamžité zrýchlenie a súčasne absolútne spoľahlivý. Ventily boli ovládané dvojitým vačkovým hriadeľom v hlave valcov. Použitie ľahkých zliatin umožnilo dosiahnutie hmotnosti motora 165 kilogramov. Prevodovka bola umiestnená vzadu v bloku s diferenciálom zadnej nápravy z dôvodu menšej priestorovej náročnosti a lepšieho rozloženia hmotnosti na nápravy.

 

Hra na schovávačku

Druhá svetová vojna prerušila vývoj a výskum a úplne otriasla evolúciou vozidiel. Predstavte si scénu: píše sa rok 1943. Mesto Miláno je okupované, počet zatknutých každým dňom pribúda. V továrni v Portellu stojí niekoľko Alfett, ktorým však hrozí, že budú odvlečené ako vojnová korisť. Technici a zamestnanci Alfy Romeo sa rozhodujú, že vozidlá sa musia schovať. Začnú preto tajne plánovať a pripravovať odvoz vozidiel v nákladiakoch. Nastal však problém. Keď sa konvoj nákladných vozidiel chystá odísť, objaví sa hliadka Wehrmachtu. Našťastie však testovací jazdec Alfy Romeo Pietro Bonini pochádzal zo Švajčiarska a niekoľko rokov žil v Berlíne. Hovoril preto dokonalou nemčinou a veliteľa hliadky upokojil a celú operáciu zachránil. Alfy 158 boli prevezené do garáží a hospodárskych budov, kde boli ukryté za falošné steny alebo hromady polien a čakali na lepšie časy. Technické riešenia plánované pred vojnou boli natoľko prepracované a pokrokové, že boli vyspelé aj v povojnovom období a v niektorých prípadoch je to tak dodnes.

 

Začatie F1

Krátko po skončení vojny boli rovnaké Alfetty 158 starostlivo opravené a pripravené pre návrat k pretekaniu. A pretekanie znamenalo víťazstvo. V rokoch 1947 a 1948 sa Nino Farina umiestnil na prvom mieste Grand Prix národov v Ženeve, Varzi bol prvým v Grand Prix Valentino v Turíne a Tossa rozdrvil konkurenciu triumfom na Gran Premio Milano. Britská Grand Prix v SiIverstone v roku 1950 bola prvým z ôsmich pretekov majstrovstiev sveta formuly 1 a ovládla ju Alfa Romeo. Nino Farina sa potom stal prvým majstrom sveta formuly 1. Signál bol pre všetkých konkurentov celkom jasný, Alfa Romeo bola stále vozidlom, ktoré ostatných poráža.

 

Tím 3 F a Alfetta 159

Kombinácia výnimočnej rýchlosti, ovládateľnosti a spoľahlivosti urobila zo 158 mimoriadne úspešný automobil. Bezkonkurenčné trio jazdcov Farina, Fangio a Fagioli si vyslúžilo prezývku tím 3 F, ktorý rozdrvil všetkých súperov. Alfa Romeo vyhrala všetky preteky Grand Prix, ktorých sa zúčastnila. Dvanásťkrát obsadila stupne víťazov a dosiahla piatich najrýchlejších kôl.

Po 17 rokoch dosiahol fenomenálny motor Alfetty konca svojho potenciálu v zmysle ďalšieho vývoja. Počas pretekov v roku 1951 ale technici dokázali vyžmýkať ešte posledné kvapky energie a dosiahli tak nového míľnika v podobe 450 k. Vďaka tomuto úsiliu a mimoriadne talentovaným jazdcom triumfovala 159 v GP Švajčiarska, Belgicka, Francúzska a Španielska, jedenásťkrát zastala na stupňoch víťazov a v siedmich pretekoch dosiahla najrýchlejšieho času na kolo.