Storie Alfa Romeo, piata časť: prvá Alfa Romeo Giulia. 

Sedan vymáhajúci právo.

Vozidlá štátnej polície

V povojnovom Taliansku Alfa Romeo preukázala, že jej vozidlá sú rýchlejšie než ktorékoľvek iné, a to tak na okruhu, ako aj na vozovke. Vozidlá Alfa Romeo disponovali ideálnou technikou aj symbolikou, aby mohli pôsobiť v službách štátnej polície.

 

Od 50. rokov tak boli volené ako oficiálne zásahové vozidlá. Taliani im dávali najrôznejšie prezývky, napríklad „volanti“. Vozidlá používané štátnou políciou boli známe tiež ako Panteri a vozidlá karabiniérov si vyslúžili prezývku Gazely. Tieto dve metafory dokonale vyjadrovali ich silu a obratnosť.

 

Alfa Romeo je životný štýl

História vzťahu značky s policajnými silami prebiehala súbežne s príbehom vývoja vozidiel Alfa Romeo. Veľkú úlohu v tejto evolúcii hral Orazio Satta Puliga, ktorému vďačíme okrem iného aj za túto slávnu frázu: „Existuje mnoho automobilových značiek, Alfa Romeo však medzi nimi vyniká. Je to akési postihnutie, nadšenie pre dopravný prostriedok. Je to životný štýl, zvláštny spôsob poňatia motorového vozidla.“ Satta Puliga premenil tradičnú remeselnú výrobu na modernú produkciu a začal premýšľať o novom masovo vyrábanom modeli.   

 

Evolúcia menom Giulia

Satta Puliga a jeho tím vyvinuli vozidlo, ktoré bolo mimoriadne nadčasové. Giulia bola prvým vozidlom na svete s rôzne tvarovanou pomocnou konštrukciou. Predná a zadná časť boli navrhnuté tak, aby tlmili nárazy a interiér bol naopak extrémne tuhý, aby lepšie chránil cestujúcich. Toto riešenie sa skôr stalo doslova povinným.

 

Aj z hľadiska dizajnu bola Giulia veľmi revolučná. Mala veľmi kompaktné rozmery, dobre vyvážené objemy a úplne jedinečný štýl. Nízka predná časť a skrátená zadná časť boli inšpirované novými poznatkami v oblasti aerodynamiky. Ostatne, slogan uvádzajúci model na trh znel: „navrhnuté vetrom“. Z Giulie sa veľmi rýchlo stala naozajstná talianska ikona.